Muzeum przygotowało kilka tematów lekcji dla dzieci i młodzieży. Lekcje związane są z tematyką wystawy stałej "Polskie poznawanie świata.

Muzeum przygotowało kilka tematów lekcji dla dzieci i młodzieży.  Lekcje związane są z tematyką wystawy stałej "Polskie poznawanie świata.

Lekcje przygotowane są dla dla grup zorganizowanych.

 

Tematy cyklu lekcji muzealnych "Podróż w nieznane"

1. Polscy podróżnicy i badacze na kontynentach

2. Z mapą i kompasem – historia nawigacji

3. Pociągiem i statkiem, czyli jak człowiek poznawał świat.

4. Badacze nowych szlaków

5. Śladami Tomka Wilmowskiego – z powieścią podróżniczą w odległych krainach

 


Kilka słów o projekcie i rozwinięcie tematów.


Zajęcia oparte o wystawę stałą - "Polskie poznawanie świata"
Na podstawie wystawy Polskie poznawanie świata zostały opracowane cztery główne projekty.

Tematy lekcji dotyczące projektów będą sukcesywnie wdrażane.


1.    PROJEKT: Polscy podróżnicy i badacze na kontynentach
Na pozór wydaje się, że my Polacy nie mamy się czym poszczycić na mapie świata. A jeśli troszeczkę zgłębimy ten temat przekonamy się, że naprawdę wiele nazw geograficznych pochodzi od nazwisk Polaków. 
Kiedy Polska jako państwo znikła z map, wielu niepokornych rodaków nie chciało podporządkować się obcej władzy, niektórzy z nich zaczęli podróżować po świecie i zaznaczać ślady istnienia Polski w inny sposób. Lista nazw geograficznych ma na swoim koncie nie tylko nazwiska podróżników, ale także np. żołnierzy, którzy szczególnie zasłużyli się dla historii obcych państw.

Na podstawie powyższego projektu ruszamy z zajęciami pt.: „Afryka szlakiem Kazika” podczas których uczestnicy poznają postać niezwykłego i zwariowanego podróżnika Kazimierza Nowaka, który jako pierwszy przemierzył Afrykę na rowerze! Dowiemy się jak wyglądała jego nietypowa podróż i co ciekawego napotkał podczas swojej podróży. Zajęcia składają się z części multimedialnej oraz artystycznej. 


2.    PROJEKT: Z mapą i kompasem - historia nawigacji.
Czym dzisiaj jest dla nas nawigacja? To nawigacja samochodowa, w telefonie, czy też google maps w Internecie. Wpisujemy dokładny adres a ta informując nas na bieżąco prowadzi do celu. Poza wskazywaniem drogi, ostrzega nas przez przekroczeniem prędkości, remontami dróg, korkami. Wydaje się to zupełnie normalne a jest to niestety pewnego rodzaju pułapka naszych czasów, jesteśmy wygodni, stajemy się mniej uważni i mamy słabą orientację w terenie. Gdy zawodzi technika niektórzy mają problem posłużyć się papierową mapą. A właśnie od spostrzegawczości i orientacji w terenie rozpoczyna się historia nawigacji.

Powyższe zagadnienia zostaną omówione podczas zajęć pt. „Południk Zero” W trakcie których uczestnicy poznają najważniejsze zabytki, kulturę oraz ciekawostki związane z Wielką Brytanią. Poznają także dzielnicę Londynu Greenwich, przez którą przechodzi południk zero. Uczestnicy dowiedzą się również o istocie naniesienia na mapy siatki geograficznej.

3.    PROJEKT: Od piechura po kosmonautę, czyli jak można podróżować.
Od początku istnienia gatunku ludzkiego człowiek przemieszczał się na różne odległości. Podróżowanie towarzyszy mu od zarania dziejów. Czym zatem jest podróżowanie oraz jak się można w krótkim i szybkim czasie przedostać na dalekie odległości? Nie rzadko natrafiając na przeszkody takie jak wielka woda, przepaść czy ogromne góry pojawiają się myśli co jest po drugiej stronie i jak pokonać na pozór niemożliwą barierę odległości do miejsca docelowego. To doprowadziło człowieka do tworzenia mniejszych i większych konstrukcji umożliwiających transport człowieka.

Na podstawie powyższego projektu rozpoczynamy zajęcia pt.: "Na fali – transport wodny” podczas których uczestnicy poznają historię transportu wodnego, jego rozwój i rodzaje. W części warsztatowej zamienią się w konstruktorów pojazdów wodnych.

4.    PROJEKT: Badacze nowych szlaków
Dlaczego człowiek zaczął poszukiwać nowych szlaków i poznawać nowe lądy? Jaki wpływ na człowieka miały podróże nowymi szlakami na poznawane tereny?
Kim byli odkrywcy i czy można ich nazywać odkrywcami skoro ziemie, na które dotarli były zamieszkanie przez rdzenną ludność? Czy tak naprawdę nowe lądy nieznane człowiekowi były tak dzikie jak się wydawało? Wiele miejsc, do których dotarli europejscy podróżnicy były zamieszkałe przez ludzi, którzy pozwolili zmienić losy i poglądy Europejczyków.

Odpowiedzi na powyższe pytania zostaną przybliżona podczas zajęć pt. „Podróż na Daleki Wschód” podczas których przybliżone zostaną postacie podróżników i badaczy szlaków w kierunku wschodnim - Marco Polo, Vasco da Gama a także Krzysztofa Kolumba. Na czas zajęć uczestnicy zamienią się w małych odkrywców i badaczy.

5.    Śladami Tomka Wilmowskiego

Czasem nawet najciekawsze informacje na temat odległych ludów i krain nie zainteresują młodego człowieka, jeżeli nie będą podane w ciekawej formie. Cykl powieści podróżniczych Alfreda Szklarskiego o młodym Tomku Wilmowskim pokazuje, ze można połączyć ciekawą fabułę awanturniczej powieści podróżniczej z przekazywaniem wiedzy o geografii, historii i przyrodzie najdalszych zakątków świata. Autor przy tworzeniu swych dzieł bardzo często korzystał z informacji zawartych w relacjach polskich podrózników i naukowców, którzy odkrywali i badali te tereny, po których następnie poruszali się fikcyjni bohaterowie Alfreda Szklarskiego. Siłą rzeczy wiele opisywanych w powieściach miejsc pokrywa się także z prezentowaną w żorskim muzeum ekspozycją „Polskie poznawanie świata” .

Zajęcia „Śladami Tomka Wilmowskiego” pozwolą przybliżyć w ciekawy sposób zarówno postaci autentycznych polskich naukowców badających świat przed stu laty, zaprezentują kulturę odległych ludów dzieki prezentacji zgromadzonych eksponatów, jak również pozwolą młodzieży na zapoznanie się z twórczością jednego z najbardziej poczytnych polskich pisarzy XX wieku.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.