Foto Szczepański – sztuka dawnej fotografii, 28 lutego–20 maja 2019
Zapraszamy na wyjątkową wystawę, na której zobaczyć będzie można „dawnych” żorzan i fotograficzne atelier Szczepańskich z dawnych lat.
Bez telefonów komórkowych, bez cyfrowego makijażu i programu graficznego. Za to z drewnianym aparatem, wywoływaczem, utrwalaczem i pulpitem z ołówkami i pędzlami. Wszystko w czerni i bieli. Tak jeszcze całkiem niedawno wyglądała praca fotografa. Katarzyna (1927–2008) i Władysław (1922–1981) Szczepańscy przez ponad 30 lat fotografowali mieszkańców Żor w ich najważniejszych chwilach. Uwieczniali też odradzające się po wojnie miasto.
Zapraszamy na wystawę, na której zobaczyć będzie można „dawnych” żorzan i fotograficzne atelier Szczepańskich z dawnych lat. To studium zwyczajów związanych z fotografowaniem i zachowań fotografowanych w niecodziennym otoczeniu, jakim było fotograficzne atelier. Bywają radośni, onieśmieleni, zadowoleni i bardzo poważni. To też świetna dokumentacja mody z lat 50. do 80. – ślubnych kapeluszy, męskich butów na koturnie czy much w grochy.
Wystawa ilustruje proces „produkcji” zdjęć od kuchni – od przygotowania negatywu do wykonania pozytywu, czyli zdjęcia z uwzględnieniem niezbędnego retuszu, wywołującego dziś uśmiech u przyzwyczajonego do „upiększających” aplikacji współczesnego pokolenia.
Firma Foto Szczepański rozpoczęła działalność w 1949 roku i przez kolejne dziesiątki lat uwieczniała żorzan podczas ślubów i wesel, chrztów, roczków, komunii. Przez pierwszą dekadę zakład działał przy ulicy Armii Czerwonej 8 (dzisiejsza ulica Szeroka). Katarzyna i Władysław Szczepańscy zbudowali w tym czasie dom na gruzach żorskiego Rynku. Był to pierwszy budynek w powojennej zabudowie Rynku i od 1959 roku, to tam zaczęli mieszkać i pracować. Do dziś w tym miejscu mieści się zakład fotograficzny, prowadzony przez kolejne pokolenia rodziny.
Prezentowane na wystawie zdjęcia zostały wykonane z negatywów powstałych w Foto Szczepański, z tego atelier pochodzą też eksponaty – dawne oprzyrządowanie i sprzęt fotograficzny. Plakat wystawy przygotowała tworząca w Warszawie i Berlinie kolażystka – Marta Janik. Kuratorem wystawy jest Jacek Struczyk, kierujący Działem Historii i Kultury Regionu Muzeum w Żorach.