Przewiń do:

Wystawa czynna: 23.11.2024–16.01.2025

Filmowy świat zaprojektowany przez scenografa

Scenografia to praca polegająca na pokazaniu opowieści i przekonań, które film chce opowiedzieć za pomocą języka odbieranego wzrokiem poprzez interpretację filmu wizualnie i sprawowanie kontroli nad całościowym wyglądem filmu.
Wyrażenie "production design" (pol. scenografia) pojawiło się po raz pierwszy w 1939 roku w związku z filmem „Przeminęło z wiatrem”. William Cameron Menzies, który odpowiadał za oprawę scenograficzną filmu, miał ogromy wpływ na końcowy wygląd dzieła Viktora Fleminga, gdyż stworzył scenorysy do wszystkich scen filmu, zaprojektował, koordynował, decydował o wszystkich elementach wizualnych, między innymi o kompozycji ekranu czy o planach zdjęciowych.
Aż do początków lat dziewięćdziesiątych XX wieku zwyczajowo dział reżyserii filmów południowokoreańskich zajmował się oprawą scenograficzną filmu, dekoracją i rekwizytami. Przy produkcji filmu „The Blue in You” LEE Hyun-seunga z 1992 roku po raz pierwszy wprowadzono stanowisko "art direction". Sukces finansowy
filmu i uznanie jego walorów artystycznych zapoczątkował wiatr zmian w produkcji filmowej. Od połowy lat dziewięćdziesiątych X wieku zaczęła się utrwalać koncepcja scenografii "production design" w filmie koreańskim.

Od pierwszej dekady XXI wieku filmy koreańskie podniosły swój status na arenie międzynarodowej, zdobywając nagrody na prestiżowych festiwalach filmowych. W tym sukcesie odegrała dużą rolę właśnie scenografia, która była kwintesencją osiągnięć estetycznych filmów. W miarę upowszechniania się filmowania cyfrowego w ultrawysokiej rozdzielczości wzrastało zapotrzebowanie na coraz bardziej wyszukaną i realistyczną produkcję filmową, a przy tym jednocześnie wzrosły oczekiwania widzów co do walorów estetycznych filmu. Odpowiadająca wyzwaniom czasów scenografia w najnowszych filmach koreańskich zostaje wysoko oceniana
zarówno w kraju, jak i za granicą zdobywając oczywiście nagrody publiczności oraz nagrodę specjalną „Vulcain de L'Artiste-Technicien” na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.

Wystawa ma na celu przybliżenie roli i funkcji scenografii w produkcji filmowej poprzez przyjrzenie się pracy scenografów takich jak RYU Seong-Hie, JO Hwa-Sung, HAN Ah-Rum, którzy reprezentują obecnie koreańską scenografię filmową. Poprzez pokazanie procesu projektowania, produkcji, komponowania, których to zadaniem jest urzeczywistnienie, nadanie kształtu interpretacji scenariusza i bohaterów, koncepcji scen, szkicom nastroju filmu, wizualnym elementom, zwiedzający wystawę mogą zobaczyć, jak film, który zaczyna się od zapisu na papierze, przekształca się w obraz filmowy. Jednocześnie każde z dzieł tych koreańskich scenarzystów daje widzom wzrokową przyjemność, co pozwala doświadczyć jeszcze innej estetyki filmu.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.