Tworzenie filmowej rzeczywistości
Wystawa czynna: 23.11.2024–16.01.2025
Filmowy świat zaprojektowany przez scenografa
Scenografia to praca polegająca na pokazaniu opowieści i przekonań, które film chce opowiedzieć za pomocą języka odbieranego wzrokiem poprzez interpretację filmu wizualnie i sprawowanie kontroli nad całościowym wyglądem filmu.
Wyrażenie "production design" (pol. scenografia) pojawiło się po raz pierwszy w 1939 roku w związku z filmem „Przeminęło z wiatrem”. William Cameron Menzies, który odpowiadał za oprawę scenograficzną filmu, miał ogromy wpływ na końcowy wygląd dzieła Viktora Fleminga, gdyż stworzył scenorysy do wszystkich scen filmu, zaprojektował, koordynował, decydował o wszystkich elementach wizualnych, między innymi o kompozycji ekranu czy o planach zdjęciowych.
Aż do początków lat dziewięćdziesiątych XX wieku zwyczajowo dział reżyserii filmów południowokoreańskich zajmował się oprawą scenograficzną filmu, dekoracją i rekwizytami. Przy produkcji filmu „The Blue in You” LEE Hyun-seunga z 1992 roku po raz pierwszy wprowadzono stanowisko "art direction". Sukces finansowy
filmu i uznanie jego walorów artystycznych zapoczątkował wiatr zmian w produkcji filmowej. Od połowy lat dziewięćdziesiątych X wieku zaczęła się utrwalać koncepcja scenografii "production design" w filmie koreańskim.
Od pierwszej dekady XXI wieku filmy koreańskie podniosły swój status na arenie międzynarodowej, zdobywając nagrody na prestiżowych festiwalach filmowych. W tym sukcesie odegrała dużą rolę właśnie scenografia, która była kwintesencją osiągnięć estetycznych filmów. W miarę upowszechniania się filmowania cyfrowego w ultrawysokiej rozdzielczości wzrastało zapotrzebowanie na coraz bardziej wyszukaną i realistyczną produkcję filmową, a przy tym jednocześnie wzrosły oczekiwania widzów co do walorów estetycznych filmu. Odpowiadająca wyzwaniom czasów scenografia w najnowszych filmach koreańskich zostaje wysoko oceniana
zarówno w kraju, jak i za granicą zdobywając oczywiście nagrody publiczności oraz nagrodę specjalną „Vulcain de L'Artiste-Technicien” na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.
Wystawa ma na celu przybliżenie roli i funkcji scenografii w produkcji filmowej poprzez przyjrzenie się pracy scenografów takich jak RYU Seong-Hie, JO Hwa-Sung, HAN Ah-Rum, którzy reprezentują obecnie koreańską scenografię filmową. Poprzez pokazanie procesu projektowania, produkcji, komponowania, których to zadaniem jest urzeczywistnienie, nadanie kształtu interpretacji scenariusza i bohaterów, koncepcji scen, szkicom nastroju filmu, wizualnym elementom, zwiedzający wystawę mogą zobaczyć, jak film, który zaczyna się od zapisu na papierze, przekształca się w obraz filmowy. Jednocześnie każde z dzieł tych koreańskich scenarzystów daje widzom wzrokową przyjemność, co pozwala doświadczyć jeszcze innej estetyki filmu.