Przewiń do:

Jednym z elementów edukacji muzealnej jest stała oferta lekcji i warsztatów, która ma zapewniać kompleksową wiedzę w myśl misji muzealnej – „Poznawanie świata zaczyna się w muzeum”.

Dla nas, czyli pracowników Muzeum Miejskiego, poznawanie świata zaczyna się w miejscu zamieszkania. Poznaję miasto, w którym mieszkam, region, który daje mi tożsamość kulturową oraz kraj, którego jestem obywatelem. Wzbogacony o taką wiedzę mogę próbować zrozumieć świat, mieszkańców innych krajów reprezentujących odmienne kultury.

Oferta lekcji została tak skonstruowana, aby wspomóc proces nauczania w szkole podstawowej. Przy czym, należy zaznaczyć, że z wielką starannością realizować będziemy proces poznawczy. Chcemy bowiem, aby wiedza, z którą w Muzeum zetkną się dzieci miała charakter interdyscyplinarny, zbudowany na najnowszych badaniach i odkryciach naukowych. Ten aspekt jest dla nas warunkiem dobrego przygotowania do spotkania i zrozumienia „innego” świata.

Oferta składa się z dwóch elementów: POZNAJ MIASTO – REGION – KRAJ i POZNAJ ŚWIAT. Tematy lekcji i warsztatów będą okresowo weryfikowane. Prosimy nie dziwić się, jeżeli co jakiś czas będą pojawiały się nowości.


Zajęcia stałe w siedzibie muzeum 


 

 

POZNAJ MIASTO – REGION – KRAJ

TEMAT 1: WIRTUALNA PODRÓŻ W CZASIE. HISTORIA ŻOR W PIGUŁCE

Interaktywne zajęcia, wykorzystujące elementy gier, quizów i elementy dramy. Wszystko to w tle poważnych historycznych analiz podanych na wesoło. 

TEMAT 2: WIRTUALNA PODRÓŻ W CZASIE. ŚLADAMI ŻORSKICH ZABYTKÓW

Przechadzka z historią i historią sztuki pod rękę. Językiem prostym i swobodnym toczy się dyskusja o ważnych miejscach i ukrytych skarbach.


POZNAJ ŚWIAT

Wszystkie tematy zostały oparte o schemat zawierający:
• podstawowe informacje geograficzne,
• wiedzę z zakresu fauny i flory,
• elementy kulturowe,
• wiedzę o roli Polaków w poznawaniu wybranego zakątka świata.

W trakcie wirtualnej podróży uczestnicy mają bezpośredni kontakt z eksponatami przywiezionymi przez polskich podróżników i naukowców. 

TEMAT 1: WYPRAWA DO AFRYKI

TEMAT 2: WYPRAWA DO AMERYK

TEMAT 3: WYPRAWA DO AZJI

TEMAT 4: WYPRAWA DO AUSTRALII I OCEANII


Nowe cykle zajęć 


 

 

KOBIET POZNAWANIE ŚWIATA

Projekt edukacyjny dla uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych

WYPRAWA PIERWSZA: z Mary Kingsley do Afryki Zachodniej
WYPRAWA DRUGA: z Marią Czaplicką na Syberię
WYPRAWA TRZECIA: z Michaliną Issakową do Ameryki Południowej
WYPRAWA CZWARTA: z Daisy Bates do Australii

O CZYM?
Kobiety podróżniczki, szczególnie te sprzed lat, to postacie potrafiące zainspirować każdego. Czasy, w których żyły nastręczały mnóstwa problemów z podjęciem jakiejkolwiek podróży, a odległy świat nadal był niezapisaną księgą czekającą na dzielnych odkrywców. W przypadku kobiet sytuacja była tym trudniejsza, że na co dzień zmagały się z wieloma przeciwnościami w zdobywaniu wiedzy i rozwijaniu pasji. Niesprawiedliwe osądy, brak wsparcia dla ambicji i rozwoju oraz niezliczone konwenanse utrudniały codzienną egzystencję. Jednak wbrew licznym ograniczeniom ruszały na poszukiwanie wielkiej przygody. Czy kobiece podróżowanie różniło się od męskiego? Jak damy w krynolinach zaznaczyły swe miejsce w historii okrywania i poznawania świata? Co myślały na temat miejsc i ludzi, które miały okazję poznać? Zobaczmy na przykładzie wypraw kilku z nich, odważnych kobiet, które pokazały, że potrafią coś więcej niż tylko pięknie haftować.


CELE
Projekt ma na celu rozwinięcie u uczestników wrażliwości na problemy społeczne i prawa człowieka, umiejętności dostrzeżenia mechanizmów rządzących zmianami społecznymi oraz zaznajomienie z takim zagadnieniami jak:

  • Epoka wiktoriańska – tło obyczajowe XIX wiecznej Europy
  • Obraz sytuacji kobiet i systemu edukacji XIX wiecznej
  • Przyczyny i realia XIX wiecznych podróży, zmiany w postrzeganiu czasu i przestrzeni spowodowane osiągnięciami rewolucji przemysłowej
  • Kolonializm i odkrywanie świata napędzane imperialistycznymi aspiracjami
  • Postrzeganie „dzikiego” z perspektywy podróżujących Europejczyków i misjonarzy, początki badań antropologicznych.


DLA KOGO?
Zakres tematyczny uzupełni wiedzę i treści podstawy programowej uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej. Jest także doskonałym punktem wyjścia dla wielu dyskusji (np. wokół problematyki europocentryzmu, normy społecznej, tolerancji i praw jednostki) dla szkół ponadpodstawowych.


FORMA SPOTKAŃ
Prezentacja multimedialna, teksty źródłowe, kontakt z eksponatami muzealnymi, dyskusja, zróżnicowane formy twórczości artystycznej.


PRZYGOTOWANIE DO PODRÓŻY
Zajęcia, na których poznamy realia XIX-wiecznych podróży, tych bliskich i odległych. Zajrzymy do kufra ówczesnego podróżnika, by sprawdzić jego zawartość. Zobaczymy, jakie środki transportu cieszyły się największą popularnością. Przyjrzymy się podróżnej etykiecie i modzie. Sprawdzimy, jak do podróży przygotowywały się kobiety i przede wszystkim, co powodowało, że decydowały się opuszczać zacisze ogniska domowego.

CENA: 10 zł od osoby.



DOOKOŁA ŚWIATA

Zajęcia przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I–III szkoły podstawowej

O CZYM?
Cykl zajęć przybliżających postacie podróżniczek, które kierowane pasją ruszyły w podróż dookoła świata. Były odważne, uparte, miały wyobraźnię i ogromną ciekawość świata. Z każdej opresji znajdywały wyjście. Nawet w najbardziej beznadziejnej sytuacji potrafiły dojrzeć jej pozytywną stronę. Mogą być doskonałym wzorem dla każdego marzyciela – dużego i małego.


PODRÓŻ Z NELLY
Przed nami podróż nie byle jaka. Będziemy towarzyszyć Nelly Bly, młodej dziennikarce, która złożyła się, że pokona rekord ustanowiony przez Willego Foga – okrąży świata w mniej niż 80 dni. Co Nelly napotka na swojej drodze i czy uda jej się wygrać zakład? Wspólnie będziemy śledzić jej przygody i pomagać w wychodzeniu z opresji. Ruszamy!

Na zajęciach dzieci poznają czym są różnice kulturowe i zaznajomią się z następującymi pojęciami: kierunki świata, dziennikarstwo a fikcja literacka, kontynenty i oceany.


REJS Z KRYSIĄ
Ponad 28 tysięcy mil żeglugi morskiej! Bez załogi! Trzeba być prawdzie dzielnym wilkiem morskim, aby tego dokonać. Krystyna Chojnowska-Listkiewicz była pierwszą kobietą, której udało się samotnie opłynąć świat. Z jakimi przeciwnościami musiała się zmagać, by zasłużyć na miano „pierwszej damy oceanów”? Co najbardziej doskwierało jej w czasie rejsu, a co zapadło w pamięć jako najpiękniejsze wspomnienie? Czas podnieść kotwię i się przekonać.

Na zajęciach dzieci zaznajomią się z planowaniem trasy na mapie, przyrządami służącymi do nawigacji, podstawowymi pojęciami dotyczącymi żeglugi takimi jak węzeł, ster, burta, reja, maszt


W DROGĘ Z IDĄ
Zawsze jest dobry czas, żeby spełniać swoje marzenia. Wystarczy odrobina odwagi i szczypta szaleństwa. Odwagi nie brakowało Idzie Pfeiffer, kiedy nie mówiąc nic nikomu wyruszyła w daleką podróż. Była w Brazylii, Islandii, na Madagaskarze. Samotne podróżowanie tak jej się spodobało, że okrążyła świat dwukrotnie!

Na zajęciach dzieci poznają pojęcie globtroter, przyjrzą się jak wyglądało podróżowanie dawniej a jak wygląda dziś (środki transportu, stroje, listy polecające).


CENA: 10 zł od osoby



OPOWIEŚCI W CIENIU BAOBABU

Zajęcia przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I–III szkoły podstawowej


OPOWIEŚĆ PIERWSZA: O HIENIE I MAŁPIE
Hiena i małpa wspólnie odbywały podróż. Jak to się stało, że ich drogi rozeszły się na zawsze? Dlaczego w przyjaźni ważna jest lojalność a kłamstwo nie popłaca? Z czego śmieje się hiena i czy da się ją polubić?


OPOWIEŚĆ DRUGA: JAK ZWIERZĘTA STUDNIĘ BUDOWAŁY
Historia o tym, co spotkało pewną antylopę, która uparcie unikała wysiłku, a chciała korzystać z efektu pracy innych. Czy jej spryt się opłacił? To opowieść o wartości pracy w zespole.


OPOWIEŚĆ TRZECIA: ŻÓŁW I LAMPART
Historia obrazująca twarde prawa dżungli, gdzie silny ma zawsze rację. Nie znaczy to jednak, że życie słabszych jest pozbawione znaczenia. Postawa pewnego mądrego żółwia uczy nas, że każde życie jest wartością.


OPOWIEŚĆ CZWARTA: TROSKLIWA PASTERKA
Nie ulega wątpliwości, że za przysługę można się odwdzięczyć. Nie należy jednak nadużywać życzliwości. Zbytnia zachłanność może skończyć się bardzo źle.


O CZYM?
AFRYKAŃSKI ŚWIAT W OPOWIEŚCI. Umiejętność opowiadania jest niezwykle ważna – w Afryce często była jedynym sposobem utrwalenia i przekazania tradycji. Opowieści są ważną częścią kultury. Z tego powodu postać afrykańskiego opowiadacza nazywanego griotem obdarzana jest dużym szacunkiem. Griot jest strażnikiem pamięci, żywą książką, mądrym bajarzem troszczącym się o tradycję. Uczy o wartościach i umiejętnościach pozwalających przetrwać w trudnej afrykańskiej rzeczywistości. Często jego opowieściom towarzyszy śpiew i muzyka – wszystko po to, by żywa opowieść na zawsze zapadła w pamięci słuchaczy.


CELE:
Celem spotkań jest, aby przez formę żywej opowieści uczestnicy

• zapoznali się z aspektami kultury, realiami życia i bogatą przyrodą Afryki,

• docenili różnice kulturowe i potrafili znaleźć wartości wspólne wszystkim ludziom,

• ćwiczyli umiejętności konstruowania i przekazywania opowieści.


FORMA SPOTKAŃ:
Na zajęciach nie tylko słuchać będziemy pięknych afrykańskich opowieści, ale poćwiczymy umiejętności barwnego opowiadania historii i poznamy sposoby ułatwiające sprawne zapamiętywanie licznych postaci i wątków. Czasem bohaterami opowieści będą zwierzęta, zgłębimy więc tajemnice afrykańskiej przyrody. Zaznajomimy się także z afrykańską kulturą i zwyczajami. Nie zabraknie tradycyjnych afrykańskich zabaw, bo zabawa jest dobra na wszystko, a we wspólnym poznawaniu świata i budowaniu relacji wydaje się niezastąpiona.

CENA: 10 zł od osoby

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.