Przewiń do:

Jednym z elementów edukacji muzealnej jest stała oferta lekcji i warsztatów, która ma zapewniać kompleksową wiedzę w myśl misji muzealnej – „Poznawanie świata zaczyna się w muzeum”.

Dla nas, czyli pracowników Muzeum Miejskiego, poznawanie świata zaczyna się w miejscu zamieszkania. Poznaję miasto, w którym mieszkam, region, który daje mi tożsamość kulturową oraz kraj, którego jestem obywatelem. Wzbogacony o taką wiedzę mogę próbować zrozumieć świat, mieszkańców innych krajów reprezentujących odmienne kultury.

Oferta lekcji została tak skonstruowana, aby wspomóc proces nauczania w szkole podstawowej. Przy czym, należy zaznaczyć, że z wielką starannością realizować będziemy proces poznawczy. Chcemy bowiem, aby wiedza, z którą w Muzeum zetkną się dzieci miała charakter interdyscyplinarny, zbudowany na najnowszych badaniach i odkryciach naukowych. Ten aspekt jest dla nas warunkiem dobrego przygotowania do spotkania i zrozumienia „innego” świata.

Oferta składa się z dwóch elementów: POZNAJ MIASTO – REGION – KRAJ i POZNAJ ŚWIAT. Tematy lekcji i warsztatów będą okresowo weryfikowane. Prosimy nie dziwić się, jeżeli co jakiś czas będą pojawiały się nowości.


Zajęcia stałe w siedzibie muzeum 


 

NASZE RZECZY

Zapraszamy uczniów i nauczycieli

Otaczamy się rzeczami, gromadzimy je, lubimy, podziwiamy. Przedmioty z przeszłości, lepiej niż naukowe opracowania przybliżają dawne życie ludzi, historię, oddają ducha epoki. Bez niektórych nie wyobrażamy sobie życia, wydaje się, że musiały towarzyszyć ludziom od zawsze. Wiele rzeczy wchodzi do użytku, by już za chwilę zostać zastąpionymi przez inne, nowsze. Przyjrzymy się niektórym z nich: kiedy się pojawiły, jak się zmieniały, jakie były ich kulturowe warianty. Zaczynamy od ubioru.

Spotkanie pierwsze

Nowa para butów. Buty powstały, by chronić stopy. Do ich produkcji wykorzystywano: skóry zwierząt i ryb, drewno, trawę, korek. Ale przecież nie tylko o ochronę chodzi – są buty, które nie nadają się do chodzenia. Obuwie stanowi ważną informację. Co można odczytać z koturny, kalosza czy trampka?

Spotkanie drugie

Koszula bliska ciału. Jaka może być korzyść z koszuli utkanej z pokrzyw, a jakie zalety posiada ta zrobiona z kory drzewa albo jelita foki? Kiedy ciało wymaga ochrony przed chłodem, pomysłowość ludzka nie zna granic. Prześledzimy drogę jaką przeszły koszule od egipskich tunik do koszulek polo.


Spotkanie trzecie

Czapki z głów. Jeszcze 100 lat temu nie wyobrażano sobie wyjścia z domu bez nakrycia głowy. Prócz niewątpliwych walorów estetycznych był to przede wszystkim sposób określenia przynależności do grupy społecznej czy stanu cywilnego. Czepce mężatek, cylindry notabli, pasterskie berety, kowbojskie kapelusze – to najszybszy sposób zidentyfikowania właściciela. Czy dzisiejsze bejsbolówki i tzw. buckety też pełnią taką funkcję?

Czas trwania zajęć: 1,5 godziny
Bilet wstępu: 10 złotych


 

POZNAJ MIASTO – REGION – KRAJ

TEMAT 1: WIRTUALNA PODRÓŻ W CZASIE. HISTORIA ŻOR W PIGUŁCE

Interaktywne zajęcia, wykorzystujące elementy gier, quizów i elementy dramy. Wszystko to w tle poważnych historycznych analiz podanych na wesoło. 

TEMAT 2: WIRTUALNA PODRÓŻ W CZASIE. ŚLADAMI ŻORSKICH ZABYTKÓW

Przechadzka z historią i historią sztuki pod rękę. Językiem prostym i swobodnym toczy się dyskusja o ważnych miejscach i ukrytych skarbach.


POZNAJ ŚWIAT

Wszystkie tematy zostały oparte o schemat zawierający:
• podstawowe informacje geograficzne,
• wiedzę z zakresu fauny i flory,
• elementy kulturowe,
• wiedzę o roli Polaków w poznawaniu wybranego zakątka świata.

W trakcie wirtualnej podróży uczestnicy mają bezpośredni kontakt z eksponatami przywiezionymi przez polskich podróżników i naukowców. 

TEMAT 1: WYPRAWA DO AFRYKI

TEMAT 2: WYPRAWA DO AMERYK

TEMAT 3: WYPRAWA DO AZJI

TEMAT 4: WYPRAWA DO AUSTRALII I OCEANII


Nowe cykle zajęć 


 

 

KOBIET POZNAWANIE ŚWIATA

Projekt edukacyjny dla uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych

WYPRAWA PIERWSZA: z Mary Kingsley do Afryki Zachodniej
WYPRAWA DRUGA: z Marią Czaplicką na Syberię
WYPRAWA TRZECIA: z Michaliną Issakową do Ameryki Południowej
WYPRAWA CZWARTA: z Daisy Bates do Australii

O CZYM?
Kobiety podróżniczki, szczególnie te sprzed lat, to postacie potrafiące zainspirować każdego. Czasy, w których żyły nastręczały mnóstwa problemów z podjęciem jakiejkolwiek podróży, a odległy świat nadal był niezapisaną księgą czekającą na dzielnych odkrywców. W przypadku kobiet sytuacja była tym trudniejsza, że na co dzień zmagały się z wieloma przeciwnościami w zdobywaniu wiedzy i rozwijaniu pasji. Niesprawiedliwe osądy, brak wsparcia dla ambicji i rozwoju oraz niezliczone konwenanse utrudniały codzienną egzystencję. Jednak wbrew licznym ograniczeniom ruszały na poszukiwanie wielkiej przygody. Czy kobiece podróżowanie różniło się od męskiego? Jak damy w krynolinach zaznaczyły swe miejsce w historii okrywania i poznawania świata? Co myślały na temat miejsc i ludzi, które miały okazję poznać? Zobaczmy na przykładzie wypraw kilku z nich, odważnych kobiet, które pokazały, że potrafią coś więcej niż tylko pięknie haftować.


CELE
Projekt ma na celu rozwinięcie u uczestników wrażliwości na problemy społeczne i prawa człowieka, umiejętności dostrzeżenia mechanizmów rządzących zmianami społecznymi oraz zaznajomienie z takim zagadnieniami jak:

  • Epoka wiktoriańska – tło obyczajowe XIX wiecznej Europy
  • Obraz sytuacji kobiet i systemu edukacji XIX wiecznej
  • Przyczyny i realia XIX wiecznych podróży, zmiany w postrzeganiu czasu i przestrzeni spowodowane osiągnięciami rewolucji przemysłowej
  • Kolonializm i odkrywanie świata napędzane imperialistycznymi aspiracjami
  • Postrzeganie „dzikiego” z perspektywy podróżujących Europejczyków i misjonarzy, początki badań antropologicznych.


DLA KOGO?
Zakres tematyczny uzupełni wiedzę i treści podstawy programowej uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej. Jest także doskonałym punktem wyjścia dla wielu dyskusji (np. wokół problematyki europocentryzmu, normy społecznej, tolerancji i praw jednostki) dla szkół ponadpodstawowych.


FORMA SPOTKAŃ
Prezentacja multimedialna, teksty źródłowe, kontakt z eksponatami muzealnymi, dyskusja, zróżnicowane formy twórczości artystycznej.


PRZYGOTOWANIE DO PODRÓŻY
Zajęcia, na których poznamy realia XIX-wiecznych podróży, tych bliskich i odległych. Zajrzymy do kufra ówczesnego podróżnika, by sprawdzić jego zawartość. Zobaczymy, jakie środki transportu cieszyły się największą popularnością. Przyjrzymy się podróżnej etykiecie i modzie. Sprawdzimy, jak do podróży przygotowywały się kobiety i przede wszystkim, co powodowało, że decydowały się opuszczać zacisze ogniska domowego.

CENA: 10 zł od osoby.



DOOKOŁA ŚWIATA

Zajęcia przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I–III szkoły podstawowej

O CZYM?
Cykl zajęć przybliżających postacie podróżniczek, które kierowane pasją ruszyły w podróż dookoła świata. Były odważne, uparte, miały wyobraźnię i ogromną ciekawość świata. Z każdej opresji znajdywały wyjście. Nawet w najbardziej beznadziejnej sytuacji potrafiły dojrzeć jej pozytywną stronę. Mogą być doskonałym wzorem dla każdego marzyciela – dużego i małego.


PODRÓŻ Z NELLY
Przed nami podróż nie byle jaka. Będziemy towarzyszyć Nelly Bly, młodej dziennikarce, która złożyła się, że pokona rekord ustanowiony przez Willego Foga – okrąży świata w mniej niż 80 dni. Co Nelly napotka na swojej drodze i czy uda jej się wygrać zakład? Wspólnie będziemy śledzić jej przygody i pomagać w wychodzeniu z opresji. Ruszamy!

Na zajęciach dzieci poznają czym są różnice kulturowe i zaznajomią się z następującymi pojęciami: kierunki świata, dziennikarstwo a fikcja literacka, kontynenty i oceany.


REJS Z KRYSIĄ
Ponad 28 tysięcy mil żeglugi morskiej! Bez załogi! Trzeba być prawdzie dzielnym wilkiem morskim, aby tego dokonać. Krystyna Chojnowska-Listkiewicz była pierwszą kobietą, której udało się samotnie opłynąć świat. Z jakimi przeciwnościami musiała się zmagać, by zasłużyć na miano „pierwszej damy oceanów”? Co najbardziej doskwierało jej w czasie rejsu, a co zapadło w pamięć jako najpiękniejsze wspomnienie? Czas podnieść kotwię i się przekonać.

Na zajęciach dzieci zaznajomią się z planowaniem trasy na mapie, przyrządami służącymi do nawigacji, podstawowymi pojęciami dotyczącymi żeglugi takimi jak węzeł, ster, burta, reja, maszt


W DROGĘ Z IDĄ
Zawsze jest dobry czas, żeby spełniać swoje marzenia. Wystarczy odrobina odwagi i szczypta szaleństwa. Odwagi nie brakowało Idzie Pfeiffer, kiedy nie mówiąc nic nikomu wyruszyła w daleką podróż. Była w Brazylii, Islandii, na Madagaskarze. Samotne podróżowanie tak jej się spodobało, że okrążyła świat dwukrotnie!

Na zajęciach dzieci poznają pojęcie globtroter, przyjrzą się jak wyglądało podróżowanie dawniej a jak wygląda dziś (środki transportu, stroje, listy polecające).


Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.