Lekcje i warsztaty
Jednym z elementów edukacji muzealnej jest stała oferta lekcji i warsztatów, która ma zapewniać kompleksową wiedzę w myśl misji muzealnej – „Poznawanie świata zaczyna się w muzeum”.
Dla nas, czyli pracowników Muzeum Miejskiego, poznawanie świata zaczyna się w miejscu zamieszkania. Poznaję miasto, w którym mieszkam, region, który daje mi tożsamość kulturową oraz kraj, którego jestem obywatelem. Wzbogacony o taką wiedzę mogę próbować zrozumieć świat, mieszkańców innych krajów reprezentujących odmienne kultury.
Oferta lekcji została tak skonstruowana, aby wspomóc proces nauczania w szkole podstawowej. Przy czym, należy zaznaczyć, że z wielką starannością realizować będziemy proces poznawczy. Chcemy bowiem, aby wiedza, z którą w Muzeum zetkną się dzieci miała charakter interdyscyplinarny, zbudowany na najnowszych badaniach i odkryciach naukowych. Ten aspekt jest dla nas warunkiem dobrego przygotowania do spotkania i zrozumienia „innego” świata.
Oferta składa się z dwóch elementów: POZNAJ MIASTO – REGION – KRAJ i POZNAJ ŚWIAT. Tematy lekcji i warsztatów będą okresowo weryfikowane. Prosimy nie dziwić się, jeżeli co jakiś czas będą pojawiały się nowości.
Zajęcia stałe w siedzibie muzeum
NASZE RZECZY
Zapraszamy uczniów i nauczycieli
Spotkanie pierwsze
Spotkanie drugie
Spotkanie trzecie
POZNAJ MIASTO – REGION – KRAJ
TEMAT 1: WIRTUALNA PODRÓŻ W CZASIE. HISTORIA ŻOR W PIGUŁCE
Interaktywne zajęcia, wykorzystujące elementy gier, quizów i elementy dramy. Wszystko to w tle poważnych historycznych analiz podanych na wesoło.TEMAT 2: WIRTUALNA PODRÓŻ W CZASIE. ŚLADAMI ŻORSKICH ZABYTKÓW
POZNAJ ŚWIAT
Wszystkie tematy zostały oparte o schemat zawierający:
• podstawowe informacje geograficzne,
• wiedzę z zakresu fauny i flory,
• elementy kulturowe,
• wiedzę o roli Polaków w poznawaniu wybranego zakątka świata.
W trakcie wirtualnej podróży uczestnicy mają bezpośredni kontakt z eksponatami przywiezionymi przez polskich podróżników i naukowców.
TEMAT 1: WYPRAWA DO AFRYKI
TEMAT 2: WYPRAWA DO AMERYK
TEMAT 3: WYPRAWA DO AZJI
TEMAT 4: WYPRAWA DO AUSTRALII I OCEANII
Nowe cykle zajęć
KOBIET POZNAWANIE ŚWIATA
Projekt edukacyjny dla uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych
WYPRAWA PIERWSZA: z Mary Kingsley do Afryki Zachodniej
WYPRAWA DRUGA: z Marią Czaplicką na Syberię
WYPRAWA TRZECIA: z Michaliną Issakową do Ameryki Południowej
WYPRAWA CZWARTA: z Daisy Bates do Australii
O CZYM?
Kobiety podróżniczki, szczególnie te sprzed lat, to postacie potrafiące zainspirować każdego. Czasy, w których żyły nastręczały mnóstwa problemów z podjęciem jakiejkolwiek podróży, a odległy świat nadal był niezapisaną księgą czekającą na dzielnych odkrywców. W przypadku kobiet sytuacja była tym trudniejsza, że na co dzień zmagały się z wieloma przeciwnościami w zdobywaniu wiedzy i rozwijaniu pasji. Niesprawiedliwe osądy, brak wsparcia dla ambicji i rozwoju oraz niezliczone konwenanse utrudniały codzienną egzystencję. Jednak wbrew licznym ograniczeniom ruszały na poszukiwanie wielkiej przygody. Czy kobiece podróżowanie różniło się od męskiego? Jak damy w krynolinach zaznaczyły swe miejsce w historii okrywania i poznawania świata? Co myślały na temat miejsc i ludzi, które miały okazję poznać? Zobaczmy na przykładzie wypraw kilku z nich, odważnych kobiet, które pokazały, że potrafią coś więcej niż tylko pięknie haftować.
CELE
Projekt ma na celu rozwinięcie u uczestników wrażliwości na problemy społeczne i prawa człowieka, umiejętności dostrzeżenia mechanizmów rządzących zmianami społecznymi oraz zaznajomienie z takim zagadnieniami jak:
- Epoka wiktoriańska – tło obyczajowe XIX wiecznej Europy
- Obraz sytuacji kobiet i systemu edukacji XIX wiecznej
- Przyczyny i realia XIX wiecznych podróży, zmiany w postrzeganiu czasu i przestrzeni spowodowane osiągnięciami rewolucji przemysłowej
- Kolonializm i odkrywanie świata napędzane imperialistycznymi aspiracjami
- Postrzeganie „dzikiego” z perspektywy podróżujących Europejczyków i misjonarzy, początki badań antropologicznych.
DLA KOGO?
Zakres tematyczny uzupełni wiedzę i treści podstawy programowej uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej. Jest także doskonałym punktem wyjścia dla wielu dyskusji (np. wokół problematyki europocentryzmu, normy społecznej, tolerancji i praw jednostki) dla szkół ponadpodstawowych.
FORMA SPOTKAŃ
Prezentacja multimedialna, teksty źródłowe, kontakt z eksponatami muzealnymi, dyskusja, zróżnicowane formy twórczości artystycznej.
PRZYGOTOWANIE DO PODRÓŻY
Zajęcia, na których poznamy realia XIX-wiecznych podróży, tych bliskich i odległych. Zajrzymy do kufra ówczesnego podróżnika, by sprawdzić jego zawartość. Zobaczymy, jakie środki transportu cieszyły się największą popularnością. Przyjrzymy się podróżnej etykiecie i modzie. Sprawdzimy, jak do podróży przygotowywały się kobiety i przede wszystkim, co powodowało, że decydowały się opuszczać zacisze ogniska domowego.
CENA: 10 zł od osoby.
DOOKOŁA ŚWIATA
Zajęcia przeznaczone dla dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów klas I–III szkoły podstawowej
O CZYM?
Cykl zajęć przybliżających postacie podróżniczek, które kierowane pasją ruszyły w podróż dookoła świata. Były odważne, uparte, miały wyobraźnię i ogromną ciekawość świata. Z każdej opresji znajdywały wyjście. Nawet w najbardziej beznadziejnej sytuacji potrafiły dojrzeć jej pozytywną stronę. Mogą być doskonałym wzorem dla każdego marzyciela – dużego i małego.
PODRÓŻ Z NELLY
Przed nami podróż nie byle jaka. Będziemy towarzyszyć Nelly Bly, młodej dziennikarce, która złożyła się, że pokona rekord ustanowiony przez Willego Foga – okrąży świata w mniej niż 80 dni. Co Nelly napotka na swojej drodze i czy uda jej się wygrać zakład? Wspólnie będziemy śledzić jej przygody i pomagać w wychodzeniu z opresji. Ruszamy!
Na zajęciach dzieci poznają czym są różnice kulturowe i zaznajomią się z następującymi pojęciami: kierunki świata, dziennikarstwo a fikcja literacka, kontynenty i oceany.
REJS Z KRYSIĄ
Ponad 28 tysięcy mil żeglugi morskiej! Bez załogi! Trzeba być prawdzie dzielnym wilkiem morskim, aby tego dokonać. Krystyna Chojnowska-Listkiewicz była pierwszą kobietą, której udało się samotnie opłynąć świat. Z jakimi przeciwnościami musiała się zmagać, by zasłużyć na miano „pierwszej damy oceanów”? Co najbardziej doskwierało jej w czasie rejsu, a co zapadło w pamięć jako najpiękniejsze wspomnienie? Czas podnieść kotwię i się przekonać.
Na zajęciach dzieci zaznajomią się z planowaniem trasy na mapie, przyrządami służącymi do nawigacji, podstawowymi pojęciami dotyczącymi żeglugi takimi jak węzeł, ster, burta, reja, maszt
W DROGĘ Z IDĄ
Zawsze jest dobry czas, żeby spełniać swoje marzenia. Wystarczy odrobina odwagi i szczypta szaleństwa. Odwagi nie brakowało Idzie Pfeiffer, kiedy nie mówiąc nic nikomu wyruszyła w daleką podróż. Była w Brazylii, Islandii, na Madagaskarze. Samotne podróżowanie tak jej się spodobało, że okrążyła świat dwukrotnie!
Na zajęciach dzieci poznają pojęcie globtroter, przyjrzą się jak wyglądało podróżowanie dawniej a jak wygląda dziś (środki transportu, stroje, listy polecające).
CENA: 10 zł od osoby