Maska okuyi punu – MŻo/A/3589
Pochodzenie: Gabon, grupa etniczna Punu
Datacja: lata 90. XX w.
Opis:
Maski ludu Punu (BaPunu) – przedstawiają wyidealizowane piękno kobiece. Wymyślne uczesanie w wysoki kok wskazuje, że maski noszone były przez osoby zamożne (nie musiały one przenosić towarów, co wymuszało spłaszczenie fryzur). Przedstawienia zwykle mają oczy o cechach orientalnych, w kształcie migdała lub lekko skośne, przymknięte, a spuchnięte powieki wskazują na fazę snu lub zachwytu. Większość masek Punu ma na czole lub skroniach skaryfikacje w kształcie rombu, a swoją białą barwę zawdzięcza pokryciu glinką kaolinową. Maski noszone były podczas ceremonii pogrzebowych. Dopełnienie maski tańczącego na szczudłach stanowił strój wykonany z rafii. Maski tego typu używane były również przez inne ludy, m.in.; BaKota. BaLumbo, Mpongwe.
Od XVIII wieku lud Punu zamieszkuje wioski (podzielone na rody i rodziny) wzdłuż lewego brzegu rzeki Ngoume w Gabonie i Kongo. Należy do grupy ludów znanej jako Shira. Strój tancerza wykonany jest zwykle z tkaniny bawełnianej.
Literatura:
Bacquart Jean-Baptiste, 2010, The Tribal Arts of Africa, London: Thames&Hudson.
Hahner Iris, Maria Kecskési, László Vajda, 2007, African Masks. The Barbier-Mueller Collection, Munich-Berlin-London-New York: Prestel.
Perec-Nodzyńska Katarzyna, 2012, Kolekcja gwinejska Agnieszki Janarek. Mrs Agnieszka Janarek’s Guinea collection, [w:] Lucjan Buchalik, Katarzyna Podyma (red.) Maska afrykańska między sacrum a profanum. African Mask – Between the Sacred and the Profane, Żory – Katowice: Muzeum Miejskie w Żorach – Muzeum Historii Katowic, s. 111-129.
Zakup obiektu dofinansowany ze środków Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.