Przewiń do:

Projekt edukacyjny dla uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych

O CZYM?

Kobiety podróżniczki, szczególnie te sprzed lat, to postacie potrafiące zainspirować każdego. Czasy, w których żyły nastręczały mnóstwa przeciwności w podjęciu jakiejkolwiek podróży, a odległy świat nadal był niezapisaną księgą czekającą na dzielnych odkrywców. W przypadku kobiet sytuacja była tym trudniejsza, że na co dzień zmagały się z wieloma przeciwnościami w zdobywaniu wiedzy i rozwijaniu pasji. Niesprawiedliwe osądy, brak wsparcia dla ambicji i rozwoju oraz niezliczone konwenanse utrudniały codzienną egzystencję. Jednak wbrew licznym ograniczeniom kształtującym życie ruszały na poszukiwanie wielkiej przygody. Czy kobiece podróżowanie różniło się od męskiego? Jak damy w krynolinach zaznaczyły swe miejsce w historii okrywania i poznawania świata? Co myślały na temat miejsc i ludzi, które miały okazję poznać? Zobaczmy na przykładzie wypraw kilku z nich, odważnych kobiet, które pokazały, że potrafią coś więcej niż tylko pięknie haftować.


CELE

Projekt ma na celu rozwinięcie u uczestników wrażliwości na problemy społeczne i prawa człowieka, umiejętności dostrzeżenia mechanizmów rządzących zmianami społecznymi oraz zaznajomienie z takim zagadnieniami jak:

• Epoka wiktoriańska – tło obyczajowe XIX wiecznej Europy

• Obraz sytuacji kobiet i systemu edukacji XIX wiecznej

• Przyczyny i realia XIX wiecznych podróży, zmiany w postrzeganiu czasu i przestrzeni spowodowane osiągnięciami rewolucji przemysłowej

• Kolonializm i odkrywanie świata napędzane imperialistycznymi aspiracjami

• Postrzeganie „dzikiego” z perspektywy podróżujących Europejczyków i misjonarzy, początki badań antropologicznych


DLA KOGO?

Zakres tematyczny uzupełni wiedzę i treści podstawy programowej uczniów klas IV–VIII szkoły podstawowej. Jest także doskonałym punktem wyjścia dla wielu dyskusji (np. wokół problematyki europocentryzmu, normy społecznej, tolerancji i praw jednostki) dla szkół ponadpodstawowych.


FORMA SPOTKAŃ

Prezentacja multimedialna, teksty źródłowe, kontakt z eksponatami muzealnymi, dyskusja, zróżnicowane formy twórczości artystycznej.


TEMATY SPOTKAŃ:

PRZYGOTOWANIE DO PODRÓŻY

Zajęcia na których, poznamy realia XIX wiecznych podróży, tych bliskich i odległych. Zajrzymy do kufra ówczesnego podróżnika, by sprawdzić jego zawartość. Zobaczymy jakie środki transportu cieszyły się największą popularnością. Przyjrzymy się podróżnej etykiecie i modzie. Sprawdzimy, jak do podróży przygotowywały się kobiety i przede wszystkim co powodowało, że decydowały się opuszczać zacisze ogniska domowego.


WYPRAWA PIERWSZA z Mary Kingley do Afryki Zachodniej

W XIX wieku kobieta samotnie opuszczająca dom budziła powszechne oburzenie. Nic dziwnego, że Mary Kingsley nie było łatwo zrealizować swoje marzenie o podróży na Czarny Ląd. A jednak dzięki ogromnej determinacji i odwadze udało jej się dwukrotnie prowadzić badania w Afryce. Wspięła się na szczyt Kamerun, nauczyła wiosłować, pokonała krokodyla, stanęła oko w oko z jaguarem i kanibalami. Jej miłość do Afryki wpłynęła znacząco na europejskie postrzeganie tego kontynentu.


WYPRAWA DRUGA z Marią Czaplicką na Syberię

Dama przewodzi uczonym, nieustraszona badaczka, Kobieta z Oksfordu na Syberii – to nagłówki pierwszych stron gazet z 1914 roku mówiące o zasługach polskiej pionierki antropologii. Maria Czaplicka przez rok przemierzała i badała nieznane obszary Syberii. W imię nauki znosiła wszelkie przeciwności losu powtarzając jak refren: To nic. Nie narzekam.


WYPRAWA TRZECIA z Michaliną Issakową do Ameryki Południowej

Nieustraszona Polka, która samotnie wybrała się do brazylijskiej dżungli. Kierowana entomologiczną pasją uważała tropiki za raj pełen nieodkrytych i nieopisanych gatunków owadów. Nie zniechęcały jej niebezpieczne trujące rośliny, grzechotniki i napady rabusiów. Wykazywała się wytrwałością w obserwacji i zbieraniu oryginalnych okazów. Stworzona przez nią kolekcja entomologiczna liczyła ponad 15 tysięcy owadów.


WYPRAWA CZWARTA z Daisy Bates do Australii

Daisy Bates przybyła do Australii z Irlandii. Wiele lat żyła i dokumentowała kulturę i zwyczaje aborygenów australijskich. Jedyna kobieta dopuszczona do uczestnictwa w sekretnych rytuałach. Nazywano ją honorowym terminem kabbarli, co w miejscowym języku oznaczało babcię, przodka cieszącego się szacunkiem i zaufaniem.



Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.