Przewiń do:

Pochodzenie: Republika Konga, grupa etniczna Bateke

Datacja: pocz. XXI w.

Opis: Maska twarzowa wykonana w stylu Bateke, prawdopodobnie z górnego regionu Ogowe (pogranicze Republiki Konga i Gabonu). Lud Teke (Bateke), wykorzystywał drewniane maski od połowy XIX wieku. Ich tańce kidumu pierwotnie służyły potwierdzeniu i utrzymaniu struktury społecznej i politycznej w kontekście ceremonialnym. Tancerz ubrany był w bawełniany strój, twarz osłaniała maska, która na obrzeżach miała małe otwory, w których były włókna roślinne, w czasie tańca „falowały” sprawiając wrażenie ruchu maski [ Bargna 2000: 143]. Wraz z nadejściem francuskich rządów kolonialnych tradycja ta zaczęła podupadać i dopiero po uzyskaniu przez Kongo niepodległości została odrodzona, choćby w celach komercyjnych. Twórcy nowych masek czerpali ze starego kanonu motywów. W przeciwieństwie do starszych masek, bogate motywy geometryczne są rozmieszczone prawie symetrycznie wzdłuż osi pionowej i poziomej. Wąskie szczeliny na oczy otaczające mały nos pozwalały tancerzowi widzieć, kiedy miał maskę na twarzy. Trzymał w zębach sznur, który był przywiązany do maski. Wypukły grzbiet na rewersie służył do przytrzymywania maski na twarzy tancerza. Nowsze przykłady, zwłaszcza te wykonane na handel, nie zawierają tych szczegółów, a także otworów wzdłuż krawędzi, w których znajdowały się włókna roślinne i pióra jako część kostiumu maski [Hahner i in. 2007.: plate 77].

 

Literatura:

Bacquart Jean-Baptiste, 2010, The Tribal Arts of Africa, London: Thames&Hudson.

Bargna Ivan, 2000, African Art, Milano: Jaca Book.

Hahner Iris, Maria Kecskési, László Vajda, 2007, African Masks. The Barbier-Mueller Collection, Munich-Berlin-London-New York: Prestel.

Leuzinger Elsy, 1961, Africa Nera, Milano: Il Saggiatore.

Paulme Denise, 1956, Les Sculptures de l’Afrique Noire, Paris: Presses Universitaire de France.


________________________________

Zakup dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów "Rozbudowa zbiorów muzealnych”.




Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.