Przewiń do:

19.08.2009–10.10.2009


Badania w ramach programu: Dogonowie w Mali – społeczność tradycyjna w warunkach globalizacji (autor: dr Jacek Łapott).

Organizatorzy: Uniwersytet Szczeciński, Muzeum Miejskie w Żorach.


CEL

Kontynuacja badań w kraju Dogonów. Wznowienie badań nad tradycyjną architekturą ludu Somba, które prowadzono w latach 1990, 1999–2001; tradycyjna architektura sudańska w kontekście budowy centrum kultur pozaeuropejskich „Yatenga”.

Rozpoczęcie projektu: „Społeczności tradycyjne Afryki wobec współczesnych przemian. „Turystyczny raj” czy „smutek tropików”? Na przykładzie Dogonów z Mali i Somba z Beninu (Afryka Zachodnia)”.


TEREN BADAŃ

Tereny zamieszkane przez ludy: Dogon w Mali, Kurumba w Burkinie Faso i Somba w Beninie.


TEMATY BADAWCZE

• Obraz współczesnej kultury Dogonów. Rejestracja stanu obecnego w każdej z trzech krain geograficznych zamieszkanych przez Dogonów (Falezy i Płaskowyż Bandiagary, Równiny Gondo i Seno) z zachowaniem podziału na pory roku rządzące życiem Dogonów (suchą i deszczową).

• Wyodrębnienie różnic i zmian w kulturze Dogonów w konfrontacji z obrazem kultury dogońskiej utrwalonym przez francuskich etnologów w połowie XX w. oraz w konfrontacji z własnymi obserwacjami poczynionymi w trakcie badań nad tradycyjnymi aspektami kultury tego ludu prowadzonymi od trzydziestu lat.

• Wyodrębnienie i opisanie czynników petryfikujących elementy kultury tradycyjnej oraz czynników działających destrukcyjnie na miejscową kulturę. Pełen wykaz zjawisk oddziaływujących na kulturę Dogonów w warunkach globalizacji.

• Proces przemian w kulturze Kurumbów w Burkinie Faso i ludu Somba w północnym Beninie.

• Dokumentacja tradycyjnej architektury sudańskiej.


UCZESTNICY

Dr Jacek Łapott (etnolog, Uniwersytet Szczeciński), dr Lucjan Buchalik (etnolog, Muzeum Miejskie w Żorach), mgr Ewa Prądzyńska (etnolog, Muzeum Narodowe w Szczecinie), mgr Katarzyna Podyma (historyk sztuki, historyk, Muzeum Miejskie w Żorach), mgr Anna Bytyń (etnolog, Uniwersytet Szczeciński).


EFEKTY BADAŃ

66 wywiadów zarejestrowanych na dyktafonie; 210 zdjęć analogowych, 1130 zdjęć cyfrowych; film;

pozyskanie 139 obiektów do Działu Kultur Pozaeuropejskich Muzeum Miejskiego w Żorach.

Zebrane materiały posłużyły do napisania artykułów zamieszczonych w literaturze fachowej i popularnonaukowej oraz referatów:

Lucjan Buchalik, Katarzyna Podyma, 2010, Krótka relacja z wyprawy etnologicznej „Somba 2009”, [w:] Lucjan Buchalik (red.), Kalendarz Żorski 2010, Żory: Muzeum Miejskie w Żorach, s. 209–210.

Lucjan Buchalik, 2011, The social role of the rain-making rituals in the modernizing society of West Africa, [w:] 12th Conference of Africanists Africa in the changing world development paradigm,

Moskwa: Russian Academy of Sciences, Institute for African Studies, Research Council for the Problems of African Countries, s. 162–163, (referat pod takim tytułem został wygłoszony w trakcie 12th Conference of Africanists „Africa in the changing world development paradigm”, Moskwa 24–26.05.2011).

Katarzyna Podyma, 2011, When the non-art becomes the art. Changes in treating of the objects which are the integral part of social and religious life West African peoples, [w:] 12th Conference of Africanists. Africa in the changing world development paradigm, Moskwa: Russian Academy of Sciences, Institute for African Studies, Research Council for the Problems of African Countries, s. 162, (referat pod takim tytułem został wygłoszony w trakcie: Moskwa 24–26.05.2011).

Katarzyna Podyma, 2012, Maska afrykańska w świecie sztuki europejskiej. Od transcendencji do wymiaru ekonomicznego, [w:] Lucjan Buchalik, Katarzyna Podyma (red.), Maska afrykańska – między sacrum a profanum, African Mask – Between the Sacred and the Profane, Żory – Katowice: Muzeum Miejskie w Żorach – Muzeum Historii Katowic, s. 39–45.

Lucjan Buchalik, 2014, Tradycyjna sztuka Kurumbów, [w:] Sławomir Szafrański, Małgorzata Kadziela, Marta Tabota, Maciej Ząbek (red.), Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach polskich, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie, s. 465–482.

Katarzyna Podyma, 2014, Narodziny czy renesans? Paradoks sztuki Kurumbów na tle społeczno-ekonomicznych zmian życia codziennego, [w:] Sławomir Szafrański, Małgorzata Kadziela, Marta Tabota, Maciej Ząbek (red.), Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach polskich, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie, s. 483–494.

Katarzyna Podyma, Lucjan Buchalik, Magdalena Bogdan, 2015, Obiekt w kolekcji muzealnej, An item in a Museum’s collection, [w:] Lucjan Buchalik, Katarzyna Podyma (red.), Polskie poznawanie świata. Kolekcja pozaeuropejska Muzuem Miejskiego w Żorach, The polish way of learning the world non-european collection of the Municipal Museum in Żory, Żory: Muzeum Miejskie w Żorach, s. 196–286.

Katarzyna Podyma, 2017, Bóg wody. Ciąg dalszy dyskusji o wystawach pozaeuropejskich, czyli afrykański epizod w Muzeum Miasta Jaworzna, [w:] „Zeszyty Historyczne Miasta Jaworzna”, nr 14, Jaworzno: Muzeum Miasta Jaworzna, s. 37–43.

Katarzyna Podyma, 2019, Małe jest piękne. Rozważania o nabywaniu przedmiotów i kultur, [w:] Ewa Prądzyńska, Anna Szczepańska-Dudziak, Lucjan Buchalik (red.), Afryka – pasja życia, Żory: Muzeum Miejskie w Żorach, s. 79–90.

Lucjan Buchalik, Zmierzch tradycyjnej sztuki Kurumbów. Czy historyk sztuki może być etnologiem, przykład Anne-Marie Schweeger-Hefel; referat wygłoszony w trakcie konferencji „Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach polskich”, Szczecin, 15–17.11.2011, organizator: Muzeum Narodowe w Szczecinie.

Efektem badań Jacka Łapotta wśród Dogonów była praca: 2012, Dogonowie z Mali. Społeczność tradycyjna w procesie zmian, Szczecin-Żory: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Muzeum Miejskie w Żorach.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.