Przewiń do:

Mamy przyjemność poinformować, że muzeum zakupiło dzięki dofinansowaniu ze środków Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów kolekcję masek afrykańskich do zbiorów Działu Kultur Pozaeuropejskich. To dla nas radosny moment, ponieważ nie tylko powiększamy zbiór muzealiów, ale przede wszystkim uzupełniamy go, a przez to staje się reprezentatywny.

Kolekcja masek afrykańskich z terenów Afryki Zachodniej i Środkowej pochodzi ze zbiorów polskiego afrykanisty, badacza terenowego i pracownika naukowego - Jacka Łapotta. Składa się z 61 obiektów, z których większość pochodzi z terenów Afryki Zachodniej (Burkina Faso i Mali) oraz Afryki Centralnej i Wschodniej.

 Wszystkie obiekty pozyskane zostały przez kolekcjonera w Afryce – bezpośrednio od właścicieli w terenie bądź na lokalnym rynku antykwarycznym w artisanach. Kolekcja datowana jest na II poł. XX wieku, co znajduje potwierdzenie w cechach charakterystycznych masek, ich stylistyce i zastosowanych materiałach.

 Prawie wszystkie obiekty mają naturalna patynę i zabrudzenia związane z ich sposobem użytkowania (wytarta polichromia oraz elementy drewniane przylegające do głowy tancerza lub elementów stroju) i przechowywania (ślady po drewnojadach – nieaktywne, spróchniałe fragmenty). W kolekcji znajdują się obiekty, które były używane w trakcie tradycyjnych ceremonii. Dotyczy to głównie obiektów nabytych w kraju Dogonów. Ciekawym przykładem jest maska ludu Toma, która mimo iż kupiona w artisanie nosi ślady używania. Na wewnętrznej stronie znajdują się wyraźne ślady (wypolerowanie) wykonane przez czoło i nos tancerza.

 Wszystkie obiekty zostały wykonane tradycyjnymi metodami, przy użyciu tradycyjnych narzędzi (gł. ciosła) przez lokalnych rzemieślników. Przeciwieństwem są współczesne maski produkowane w manufakturach, na podstawie zdjęć z albumów sztuki afrykańskiej, za pomocą narzędzi elektrycznych (piły, wiertła).

 W kolekcji znajduje się kilka obiektów przeznaczonych na rynek pamiątkarski, przykładem może być maska „pigmeja” wykonana w stylu Luba czy też maska „paszport” ludu Dan. Obie te maski zostały wykonane bardzo starannie (w przeciwieństwie do współczesnych wyrobów pamiątkarskich wykonywanych nieraz bardzo niechlujnie) z dbałością o detal i wyraźnie nawiązują do stylu tradycyjnego.

 W nielicznych przypadkach wystąpił problem z przynależnością etnicznością obiektu. W kolekcji znajduje się kilka masek, które łączą w sobie style właściwe ludom sąsiadującym. Zjawisko takie znajduje potwierdzenie w literaturze. Pisali na ten temat między innymi Annamaria Schweeger-Hefel i Wilhelm Staude (1972) oraz André i Afo Guennguez (bd). 


Więcej o poszczególnych obiektach kolekcji:

https://muzeum.zory.pl/muzeo-ekspo/




Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.