Przewiń do:

Konstancja Nowina Konopka, otwarcie wystawy "Sweet home"

Pierwsza zepsuła się zmywarka do naczyń,
potem padła pralka.
Stąpam ostrożnie,
patrzę pod nogi.
Pod łóżkiem, na podłodze, przez drzwi i środek stołu,
wszędzie wiją się kable.
Pewnego dnia wdarły się do domu i ciągle narastają.
Obrosły też parapety,
wystają z pościeli.
Potykam się o nie ciągle.
Te dzikie pnącza przewodów, splątane ze sobą jak bluszcz,
utrzymują resztki naszej wątłej egzystencji,
rozgrzane i spulchnione baterie,
trzeszczący dźwięk z zepsutych głośników,
słabnący jak puls, internet.
Nie wiem czy mnie słyszycie?
znów zdanie zawisło w pół drogi.
Nie sypiam dobrze,
najwyżej cztery godziny.
Kolejny poranek online
Przechodzę między pokojami,
przez niekończące się fraktale odłogów ludzkich mieszkań.
Dźwięk cudzych domów przenika przez moje ściany i szpary w drzwiach.
Stąpam ostrożnie,
patrzę pod nogi.
Wczoraj zgubiłam klucz do sypialni.
Mogłam nim zamknąć też drzwi do łazienki.
Muszę go znaleźć.
Chcę zamknąć drzwi
od sypialni.
Nie sypiam dobrze,
najwyżej cztery godziny.


Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego 2022r.


Fotografka, artystka wizualna, wykładowczyni Akademii Fotografii w Krakowie, która lubi nazywać się jednym określeniem „narrator”. Absolwentka Instytutu Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opavie. W swojej pracy twórczej i komercyjnej jest wszechstronna i sięga po różne gatunki fotografii, czasami łącząc je ze sobą, czasami próbując pokazać, że na „granicy gatunku” jest najciekawiej. Autorka książki „1001 złych uczynków”. Od 2016 roku współpracuje z agencją prasową „Edytor”. Od czasu do czasu sięga też po reportaż, zwłaszcza kiedy czuje, że musi coś przepracować w sobie, zazwyczaj z dwóch powodów: „aby pamiętać” i „aby zapomnieć”. Pamięć i tożsamość to pojęcie, do których od wielu lat powraca w swoich pracach. Konstancja Nowina Konopka od kilku lat w sposób twórczy wykorzystuje fotografię archiwalną w swoich praktykach artystycznych, w projektach takich jak Bóg, honor, ojczyzna i morze, Lebensraum czy  Legendy Hotelu Cracovia.

NAGRODY (wybrane):

2019 | Dzieło Medialne Roku, Krakowski Salon Sztuki

2019 | Zloty Kreček”, Nagroda dla najlepszego absolwenta Instytutu Twórczej Fotografii na Uniwersytecie Śląskim w Opavie

2018 I Grand Press Photo, I miejsce fotografia pojedyncza

2017 I Slovak Press Photo, I miejsce fotografia pojedyncza

2016 I Slovak Press Photo, I miejsce reportaż

2014 | New and Emerging Talents - Lens Culture, Laureatka


WYSTAWY (wybrane):

indywidualne:

2019 | Program Główny, Miesiąc Fotografii w Mińsku

2018 I Program Główny, 8. Festiwalu Fotografii, Muzeum Śląska Opolskiego

2018 | Program Główny, 4. Festiwalu Fotografii, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

2017 | Muzeum Współczesne we Wrocławiu

2017 | Galeria Národní Divadlo w Ostravie

2016 | Galeria Pauza w Krakowie


zbiorowe:

2021 | Trzy Dekady ITF, Uměleckoprůmyslové Museum v Praze

2019 | Salonu Sztuki, Pałacu Sztuki w Krakowie

2019 | Program OFF, Miesiąc Fotografii w Bratysławie

2019 | Made in Opava, Muzeum Historii w Katowicach

2017 | Sztuka Teraz, Muzeum Narodowe w Krakowie

2015 | 25 lecie ITF, Dům Umění w Opavie

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.