Przewiń do:

Pochodzenie: Burkina Faso, grupa etniczna Bobo Fing

Datowanie: II poł. XX w.

Sygnatura: MŻo/A/3592

 Opis: 

Bobo Fing podobnie jak ich sąsiedzi (ludy Bwa, Nuna, Nunuma i Winiama), zdobią maski wzorami geometrycznymi. Chociaż ich maski wydają się podobne, Bobo Fing nie są blisko spokrewnieni z tymi grupam.

Istnieje wiele typów masek zooantropomorficznych, odznaczający się wydłużonymi kształtami twarzy, w której jedynie nos i łuki brwiowe są mocno zarysowane i uwypuklone. Czarni Bobo rzeźbią również maski przedstawiające zwierzęta – byki, krokodyle, kameleony, motylki.

Tego typu maski są używane podczas świętowania wielu ważnych wydarzeń w wiosce, w tym pogrzebów, inicjacji oraz aby zapewnić dobre opady deszczu i owocne plony. Tańce w maskach wymazują ludzkie zło, przywracając połączenie i równowagę ze słońcem, deszczem i ziemią. Maski zazwyczaj przedstawiają ochronne duchy buszu, takie jak guziec, bawół, ryba, antylopa, wąż lub jastrząb. Wszystkie takie maski wcielają duchy płodności, płodności i wzrostu. Uważa się, że osoba nosząca maskę ucieleśnia świętego ducha podczas ceremonii.



 Zakup obiektu dofinansowany ze środków Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.

Literatura:
 [https://www.maskmuseum.org/mask/bobofing-antelope-1/, dostęp 24.11.2020].
Bodrogi Tibor, 1968, Sztuka Afryki, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Delange Jacqueline, 1967, Arts et peuples de l’Afrique noire, Paris: Éditions Gallimard.

Zgodnie z art. 173 ustawy Prawa Telekomunikacyjnego informujemy, że kontynuując przeglądanie tej strony wyrażasz zgodę na zapisywanie na Twoim komputerze tzw. plików cookies. Ciasteczka pozwalają nam na gromadzenie informacji dotyczących statystyk oglądalności strony. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie ich zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.