Maska zoomorficzna – MŻo/A/3543
Pochodzenie: Burkina Faso, grupa etniczna Bobo Fing
Datowanie: II poł. XX w.
Sygnatura: MŻo/A/3592
Opis:
Bobo Fing podobnie jak ich sąsiedzi (ludy Bwa, Nuna, Nunuma i Winiama), zdobią maski wzorami geometrycznymi. Chociaż ich maski wydają się podobne, Bobo Fing nie są blisko spokrewnieni z tymi grupam.
Istnieje wiele typów masek zooantropomorficznych, odznaczający się wydłużonymi kształtami twarzy, w której jedynie nos i łuki brwiowe są mocno zarysowane i uwypuklone. Czarni Bobo rzeźbią również maski przedstawiające zwierzęta – byki, krokodyle, kameleony, motylki.
Tego typu maski są używane podczas świętowania wielu ważnych wydarzeń w wiosce, w tym pogrzebów, inicjacji oraz aby zapewnić dobre opady deszczu i owocne plony. Tańce w maskach wymazują ludzkie zło, przywracając połączenie i równowagę ze słońcem, deszczem i ziemią. Maski zazwyczaj przedstawiają ochronne duchy buszu, takie jak guziec, bawół, ryba, antylopa, wąż lub jastrząb. Wszystkie takie maski wcielają duchy płodności, płodności i wzrostu. Uważa się, że osoba nosząca maskę ucieleśnia świętego ducha podczas ceremonii.
Zakup obiektu dofinansowany ze środków Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Literatura:
[https://www.maskmuseum.org/mask/bobofing-antelope-1/, dostęp 24.11.2020].
Bodrogi Tibor, 1968, Sztuka Afryki, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Delange Jacqueline, 1967, Arts et peuples de l’Afrique noire, Paris: Éditions Gallimard.